Monday 20 October 2014

ERMM...YANG MANA SATU BETUL YA ???

Belajar Daripada Pengalaman. ..
 
Pengalaman belajar Bahasa Inggeris dulu...saya sering teragak2 memilih perkataan yg betul utk ayat2 saya.

Ermm...yg mana satu betul ya...
At atau in , for atau to, nak guna come ke go, boring ke bored, tense ke tension. Betul ke guna 'had... broken' utk ayat ni atau 'broke' yg. tepat.

Masa tu...bkn tk ada buku nk rujuk. Malah, kalau rajin , buku grammar mmg berlambak tapi malaslah pulak bila kebanyakan buku tebal2 dn penjelasan dlm BI yg pjg lebar...huhuhu. Hasilnya, penuh satu buku diconteng pen merah...heee. ..memang teruk sekali penguasaan BI masa tu (Travelog BI : DARIPADA BUDU KE CHEESE)

Salah satu sebab saya tulis buku '25 KEKELIRUAN BAHASA INGGERIS' ialah supaya anak2 saya dan anak2 pelajar lain tdk lalui pengalaman spt saya.

Jika ingin rujukan pantas tanpa huraian pjg lebar, ada bukunya . Buku ringkas dan mudah yg amat senang difahami.

Kalau sedang asyik tulis esei,tiba2 teragak2 untuk pilih perkataan yg betul atau grammar yg lebih tepat, boleh terus capai buku ringkas ini....mudah sekali.

Kesimpulannya, tidak rugi jika miliki buku ini juga, di samping buku2 lain.
See More

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...